Merve Özaykal
Doç. Dr.

İlahiyat lisans eğitimini Ankara Üniversitesi’nde aldı (2008). Yüksek lisans eğitimini “Cessâs’ın Nesih Anlayışı” başlıklı teziyle aynı üniversitenin İslam Hukuku Ana Bilim Dalı’nda tamamladı (2010). 2009-2013 yılları arasında İSM bünyesinde Valide Atik Medresesi’nde klasik İslami ilimler okudu. 2013-2014 akademik yılında ABD’de Georgetown Üniversitesi’ne bağlı Kennedy Etik Enstitüsü’nde misafir araştırmacı olarak bulundu ve biyoetik eğitimi aldı. Muhtelif zamanlarda Mısır, Suriye ve Ürdün’de eğitim amaçlı bulundu. Marmara Üniversitesi İlahiyat Fakültesi’nde başladığı doktorasını, 2011 yılında araştırma görevlisi olarak atandığı Sakarya Üniversitesi İlahiyat Fakültesi’nde “İslam Hukukuna Göre Beden Üzerinde Tasarruf ve Organ Nakli” konulu tezi ile tamamladı (2017). Ayrıca “Osmanlı Fetva Mecmualarında Tıp” başlıklı tezi ile İstanbul Üniversitesi İstanbul Tıp Fakültesi (Çapa) Tıp Tarihi ve Etik Ana Bilim Dalı’ndan yüksek lisans derecesi aldı (2016). 2018 yılı itibariyle İstanbul Üniversitesi İlahiyat Fakültesi İslam Hukuku Ana Bilim Dalı’nda öğretim üyesi olarak görev yapmaktadır. 2010 yılından beri İSAR TAÇ (Tıp ve Ahlak Çalışma) Grubu’nun daimi üyesi ve ayrıca Eğitime Destek Programları Merkezi’nin (EDEP) genel koordinatörüdür. Temel çalışma alanları İslami biyoetik (biyofıkıh), fıkıh-ahlak ilişkisi, fıkıh usulü, içtihat ve güncel fıkhî meselelerdir. İngilizce, Arapça ve Farsça bilmektedir. Halen “Fıkıh, İnsan Onuru ve Beden” başlıklı TÜBİTAK 1001 projesini yürütmektedir.

  1. EDEP (Eğitime Destek Programları) Genel Koordinatörü
  2. İstanbul Üniversitesi İlahiyat Fakültesi Uluslararası İlişkiler Koordinatörü
Hastalar Hukukuna Dair 17. Yüzyıl Tarihli Bir Eser: İbn Tâcuddîn el-Hanefî’nin Ahkâmu’l-merdâsı ve Hastalarla İlgili Fıkhî Hükümler, Eskişehir Osmangazi Üniversitesi İlahiyat Fakültesi Dergisi, cilt.10, sa.2, ss.608-634, 2023.
Ölüden Organ Naklinde Tartışmalı İki Fıkhî Mesele: Ölü Bedene Müdahale ve Beyin Ölümü, Diyanet İlmi Dergi, cilt.59, sa.1, ss.251-284, 2023.
Azınlık Olarak Fıkıh Yapmak: Hindistan İslam Fıkıh Akademisi ve Tıbbî Kararları, İslami İlimler Dergisi, cilt.18, sa.1, ss.201-227, 2023.
Mine Doğan, Merve Özaykal, Klasik Fıkhın Cinsiyet Gelişim Bozukluklarına Bakışını Yeniden Düşünmek: Güncel Tıbbî Bilgi Açısından Bir İnceleme, İslam Tetkikleri Dergisi, cilt.13, sa.2, ss.809-835, 2023.
Oruç, İslam İbadet Esasları, Mürteza Bedir, Editör, İstanbul Üniversitesi, İstanbul, ss.91-117, 2023.
Tıp ve Fıkhın Kesişim Noktasında Çağdaş Bir Alan Olarak Biyofıkıh, Düşünce Dergisi, sa.15, ss.207-220, 2022.
İİT’ye Bağlı Uluslararası İslam Fıkıh Akademisinin Tıbbi Konularda Fetva Usulü: Organ Nakli Örneği, Fıkıh ve Biyoetik: İslam Hukuku Bakımından Tıbbi Konularda Karar Verme Süreci-2, M. İhsan Karaman,Hakan Ertin,Mürteza Bedir, Editör, İsar Yayınları, İstanbul, ss.151-179, 2021.
İleriye Yönelik Sağlık Talimatları ve İslam Hukuku Açısından Değerlendirilmesi, Hayat Ne Zaman Başlar, Ne Zaman Biter? Tıbbi, Dini ve Etik Sorunlar, Ertin H,Özaykal M., Editör, İsar Yayınları, İstanbul, ss.203-226, 2021.
Fetvalar Işığında Osmanlı’da Salgın Hastalıklar, Dinî ve Etik Yönleriyle Salgın Hastalıklar, İHÜ Yayınları, İstanbul, ss.115-137, 2021.
Maslahat Teorisi Açısından Bedene Müdahalenin Fıkhi Sınırları, Tıbbi, Dini, Hukuki ve Etik Açıdan Bedene Yapılan Müdahaleler, Adem Az-Hakan Ertin, Editör, İSAR Yay., İstanbul, ss.193-214, 2020.
Tıpta Ayıp Yok mu? Doktora Namahrem Olmaz mı? Biyofıkıh Perspektifinden Hastanın Beden Mahremiyeti, Hasta Mahremiyeti, İ. İlkılıç,C. Kucur,O. Önder, Editör, İSAR Yayınları, İstanbul, ss.139-164, 2020.
Güncel Tıbbi Meseleler (78-88), Fıkıh Konusunda Bilinmesi Gereken 88 Soru, Güman O.,Duman S., Editör, Beyan Yayınları, İstanbul, ss.282-316, 2019.
Modernleşme, Protestanlaşma ve Selefileşme: Modern İslam Düşüncesinde Nassın Araçsallaştırılması, Özaykal M. (Editör), İsar Yayınevi, İstanbul, 2019.
Küsûf Namazı, Temel İslam Ansiklopedisi, İSAM, ss.5/292-294, 2019.
Rekât, Temel İslam Ansiklopedisi, İSAM, ss.6/524-526, 2019.
Su, Temel İslam Ansiklopedisi, İSAM, ss.7/284-289, 2019.
Kur’ân’ın Umûm Bildiren İfadelerinin Haber-i Vâhidle Tahsisi Konusundaki Usûlî Tartışmalar, İslam Hukuku Araştırmaları Dergisi, cilt.31, ss.203-229, 2018.
Osmanlı Fetvalarında Iskât-ı Cenînin (Cenin Düşürmenin) Cezai Sonuçları, Uluslararası Sosyal Araştırmalar Dergisi, cilt.9, sa.46, ss.956-965, 2016.
İslami Açıdan Genetiği Değiştirilmiş Ürünler, Uluslararası Sosyal Araştırmalar Dergisi, cilt.9, sa.45, ss.1004-1022, 2016.
Uluslararası Helal Ürün Ekonomisi Sempozyumu (19-21 Mart 2015, Sakarya Üniversitesi)”, Sakarya Üniversitesi İlahiyat Fakültesi Dergisi, 31, ss.227-237, 2015.
Kennedy Etik Enstitüsü ve Biyoetik Araştırma Kütüphanesi”, Hayat Sağlık-Sağlık ve Sosyal Bilimler Dergisi, 10, ss.44-49, 2014.
Hans-Martin Sass ile ‘Biyoetik Üzerine’, Hayat Sağlık-Sağlık ve Sosyal Bilimler Dergisi, 11, ss.46-51, 2014.
Robert M. Veatch ile Biyoetik Üzerine, Hayat Sağlık-Sağlık ve Sosyal Bilimler Dergisi, 10, ss.58-61, 2014.
Bir İşçi Hakları Savunucusu: Muhammed Fehr Şakfe”, İş Ahlakı Dergisi, 5/1, ss.183-186, 2012.
Hakan Ertin, “Tıp ve Fetva: Tıbbi Konularda Fetva Verirken Bilgi Edinme Usulleri, İstanbul: İSAR Yayınları, 2012, 216 sayfa”, Usûl: İslâm Araştırmaları, 12, ss.193-197, 2009.
Kâşif Hamdi Okur, “Osmanlılarda Fıkıh Usûlü Çalışmaları (Hâdimî Örneği), İstanbul: Mizan Yayınevi, 2010, Usûl: İslâm Araştırmaları, 11, 155-162, 2009
[]
1 Step 1
keyboard_arrow_leftPrevious
Nextkeyboard_arrow_right