Merve Özaykal
Dr. Öğr. Üyesi

İlahiyat lisans eğitimini Ankara Üniversitesi’nde aldı (2008). Yüksek lisans eğitimini “Cessâs’ın Nesih Anlayışı” başlıklı teziyle aynı üniversitenin İslam Hukuku Ana Bilim Dalı’nda tamamladı (2010). 2009-2013 yılları arasında İSM bünyesinde Valide Atik Medresesi’nde klasik İslami ilimler okudu. 2013-2014 akademik yılında ABD’de Georgetown Üniversitesi’ne bağlı Kennedy Etik Enstitüsü’nde misafir araştırmacı olarak bulundu ve biyoetik eğitimi aldı. Muhtelif zamanlarda Mısır, Suriye ve Ürdün’de eğitim amaçlı bulundu. Marmara Üniversitesi İlahiyat Fakültesi’nde başladığı doktorasını, 2011 yılında araştırma görevlisi olduğu Sakarya Üniversitesi İlahiyat Fakültesi’nde “İslam Hukukuna Göre Beden Üzerinde Tasarruf ve Organ Nakli” konulu tezi ile tamamladı (2017). Ayrıca “Osmanlı Fetva Mecmualarında Tıp” başlıklı tezi ile İstanbul Üniversitesi İstanbul Tıp Fakültesi Tıp Tarihi ve Etik Ana Bilim Dalı’ndan yüksek lisans derecesi aldı (2016). 2018 yılı itibariyle İstanbul Üniversitesi İlahiyat Fakültesi İslam Hukuku Ana Bilim Dalı’nda öğretim üyesi olarak görev yapmaktadır. Temel çalışma alanları biyofıkıh, fıkıh usulü ve güncel fıkhî meselelerdir.

 

  1. EDEP (Eğitime Destek Programları) Onur Programı Koordinatörü
  2. İstanbul Üniversitesi İlahiyat Fakültesi Uluslararası İlişkiler Koordinatörü

“İİT’ye Bağlı Uluslararası İslam Fıkıh Akademisinin Tıbbi Konularda Fetva Usulü: Organ Nakli Örneği”, Fıkıh ve Biyoetik, M. İhsan Karaman,Hakan Ertin,Mürteza Bedir, Editör, İsar Yayınları, İstanbul, ss.151-179, 2021.

“Maslahat Teorisi Açısından Bedene Müdahalenin Fıkhi Sınırları”, Tıbbi, Dini, Hukuki ve Etik Açıdan Bedene Yapılan Müdahaleler, Adem Az-Hakan Ertin, Editör, İSAR Yay., İstanbul, ss.193-214, 2021.

“Tıpta Ayıp Yok mu? Doktora Namahrem Olmaz mı? Biyofıkıh Perspektifinden Hastanın Beden Mahremiyeti”, Hasta Mahremiyeti, İ. İlkılıç,C. Kucur,O. Önder, Editör, İSAR Yayınları, İstanbul, ss.139-164, 2020.

“Fetvalar Işığında Osmanlı’da Salgın Hastalıklar, Dinî ve Etik Yönleriyle Salgın Hastalıklar”, Tuba Erkoç Baydar, Editör, İHÜ Yayınları, İstanbul, ss.115-137, 2021.

“İleriye Yönelik Sağlık Talimatları ve İslam Hukuku Açısından Değerlendirilmesi”, Hayat Ne Zaman Başlar, Ne Zaman Biter? Tıbbi, Dini ve Etik Sorunlar, Ertin H,Özaykal M., Editör, İsar Yayınları, İstanbul, ss.249-277, 2019.

“İslami Açıdan Genetiği Değiştirilmiş Ürünler”, Uluslararası Sosyal Araştırmalar Dergisi, cilt.9, sa.45, ss.1004-1022, 2016.

“Osmanlı Fetvalarında Iskât-ı Cenînin (Cenin Düşürmenin) Cezai Sonuçları”, Uluslararası Sosyal Araştırmalar Dergisi, cilt.9, sa.46, ss.956-965, 2016.

Tıbbi Konular, Fıkıh Konusunda Bilinmesi Gereken 88 Soru, Güman O., Duman S. , Editör, Beyan Yayınları, İstanbul, ss.282-316, 2019.

“Kur’ân’ın Umûm Bildiren İfadelerinin Haber-i Vâhidle Tahsisi Konusundaki Usûlî Tartışmalar”, İslam Hukuku Araştırmaları Dergisi, cilt.31, ss.203-229, 2018.

“Kennedy Etik Enstitüsü ve Biyoetik Araştırma Kütüphanesi”, Hayat Sağlık-Sağlık ve Sosyal Bilimler Dergisi, 10, ss.44-49, 2014.

“Hans-Martin Sass ile ‘Biyoetik Üzerine’ “, Hayat Sağlık-Sağlık ve Sosyal Bilimler Dergisi, 11, ss.46-51, 2014.

Robert M. Veatch ile Biyoetik Üzerine, Hayat Sağlık-Sağlık ve Sosyal Bilimler Dergisi, 10, ss.58-61, 2014.

Kitap Değerlendirme: Hakan Ertin, “Tıp ve Fetva: Tıbbi Konularda Fetva Verirken Bilgi Edinme Usulleri, İstanbul: İSAR Yayınları, 2012, 216 sayfa”, Usûl: İslâm Araştırmaları, 12, ss.193-197, 2009.

[]
1 Step 1
keyboard_arrow_leftPrevious
Nextkeyboard_arrow_right